A A A K K K
для людей з обмеженими можливостями
Зноб-Новгородська громада
Сумська область, Середино-Будський район

ОБМІН ДАНИМИ МІЖ ДЕРЖРЕЄСТРАМИ ПОКІНЧИТЬ З НЕЗАКОННИМИ РЕЄСТРАТОРАМИ - ОЛЕНА СУКМАНОВА

Дата: 05.11.2018 09:36
Кількість переглядів: 38

В останні кілька місяців Мін'юст не раз потрапляв у великі скандали. Фермери звинувачували чиновників в небажанні боротися з рейдерськими схемами, побудованими на махінаціях з реєстром майнових прав. А юристи в пух і прах розкритикували затію з «уповноваженими» Мін'юсту, які можуть прийти на заміну нотаріусам в сільській місцевості.

Як чиновники мають намір протидіяти рейдерам, і чому, на їхню думку, сільські загони самооборони не найкраще рішення проблеми, UBR.ua розповіла перший заступник міністра юстиції Олена Сукманова.

 
З 15 листопада запускається автообмін між Єдиним реєстром судових рішень і базами Мін'юсту. Для чого це потрібно і як буде працювати?

 

Ми прагнемо мінімізувати втручання людини в роботу реєстру, щоб унеможливити фальсифікації даних. Автообмін між базами цю проблему багато в чому вирішує. По-хорошому, він мав запрацювати ще два роки тому, але з певних причин сталася затримка. Однак робота близька до завершення, сподіваюся, що вже з 15 листопада проект буде запущений. Що стосується обміну даними між Єдиним державним реєстром юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та Держреєстром майнових прав на нерухоме майно.

Практика Антирейдерського комісії показала, що безліч проблем виникає тільки через те, що реєстратори ігнорують вимоги закону і не перевіряють рішення в судовому реєстрі. Тому особливо важливо запустити автоматичне завантаження даних з нього.

Це допоможе впоратися з рейдерством?

До цього ми і прагнемо. Наприклад, у 2017 році левова частка скарг припадали на випадки подвійної реєстрації земельних ділянок через те, що реєстратор не перевіряв наявність реєстрації прав на земельну ділянку до 2013 року в Державному земельному кадастрі. Після введення технічного обміну з ДЗК скарги припинилися.

Було багато порушень принципу територіальності. Реєстратор зобов'язаний працювати в межах своєї області, але багато хто ігнорував цю правило. Ми ввели технічне обмеження територіальності для дій реєстратора. Тепер, коли він входить в систему і пробує, перебуваючи в Київській області, провести реєстрацію у Львівській, операція автоматично блокується.

З 15 листопада вводиться нове обмеження - на підставі судових рішень. Це серйозний крок, але залишається проблема підроблених документів і підписів.

А що ви скажете про ідею замінити нотаріусів на «уповноважених» в глибинці? Експертне співтовариство жорстко розкритикувало ваш законопроект 9140.

Жодної іншої мети, крім соціальної, у цього законопроекту немає. У багатьох районах взагалі немає державних нотаріусів. Ця проблема не виникла сьогодні або навіть вчора. Про неї добре знають і нотаріальне співтовариство, і місцеві органи самоврядування, і в Міністерстві юстиції.

Навіщо заводити уповноважених, якщо можна просто збільшити число нотаріусів?

Державний нотаріат тримається на нотаріусів, чий середній вік понад 50 років, і їх число зменшується. У минулому році ми спробували створити стимул, щоб нотаріуси йшли працювати в державні нотаріальні контори, коли було прийнято постанову Кабінету міністрів про збільшення винагороди державним нотаріусам. Це не спрацювало. Уже майже рік державні нотаріуси отримують винагороду в сумі від 30 до 50% від додаткових платних послуг, багато з них отримують зарплату, яку навіть не всім приватним нотаріусам вдається заробляти - від 10 тис. Грн. до 50 тис. грн.

Але проблема не тільки в зарплатах. Хлопці та дівчата, які здали іспит на право займатися нотаріальною діяльністю, не хочуть їхати у віддалені райони, оскільки у великих містах можна заробити більше. Також треба враховувати сімейний фактор, не всі готові з сім'єю переїжджати подалі від великих мегаполісів.

Але ж секретарі в сільрадах також можуть проводити певні операції?

Є закон про сільський нотаріат, який дозволяє органам місцевого самоврядування відправляти співробітників на стажування до Міністерства юстиції. За рік роботи проекту знайшлося всього близько 40 осіб по всій країні, які виявили бажання пройти стажування для роботи сільським нотаріусом. Черги з охочих немає.

Тому у нас і виникла ідея уповноважених осіб Міністерства юстиції, адже ці люди фактично вже працюють на місцях з реєстрами в якості держслужбовців. При цьому функції уповноважених юстиції обмежені: оформлення спадщини, заповітів, договорів довічного утримання, договору дарування, завірення копій. Це як раз ті послуги, які в першу чергу потрібні на селі.

Вони компетентні в цих питаннях і їх вчити більше не потрібно?

Обов'язково вищу юридичну освіту, 3 роки стажу роботи в цій сфері і 3 місяці стажування. Це в першу чергу помічники державних нотаріальних контор, які по суті вже роблять таку роботу, не маючи статусу державного нотаріуса. Це співробітники управлінь реєстрації та нотаріату територіальних управлінь юстиції.

Юристи стверджують, що сама ідея інституту уповноважених суперечить нормам Євросоюзу та перешкоджатиме вступу України в ЄС. Наприклад, несудових сімейне спадщина має оформлятися тільки нотаріусом.

Зауваження про невідповідність європейським угодам роблять люди, які їх не читали. Там говориться про форму свідоцтва про спадщину, а не про статус особи, який це свідоцтво надає. До того ж зараз заповіту можуть оформляти і представники сільських рад. І вони це вже роблять.

Фермери звинувачують Мінюст у неефективності. Багато хто вважає, що найкращий засіб боротьби з рейдерами - загони самооборони. Як приклад їх ефективності навіть наводять досвід Дніпропетровської області, де за 2 роки рейдерство пішло на спад.

Є статистика Мін'юсту, яка підтверджується статистикою Генеральної прокуратури. Дніпропетровська область за кількістю скарг в Антирейдерську комісію сьогодні займає 2-е місце після Київської. Шлях вирішення конфліктів за допомогою насильства в якому завгодно державі, не кажучи вже про правовий, не може привести до встановлення порядку.

При цьому в таких конфліктах часто немає правих і винуватих, а істина десь посередині. Хтось у когось віджав, вкрав, переоформив тим чи іншим чином, позичив гроші, не віддав кредити. І сторони починають з'ясовувати стосунки: один наймає атошників, інший - охорону, треті - екстремістських налаштованих хлопців. І все це закінчується бійками і стріляниною. Ми ж потім шукаємо винуватих.

Люди іноді приходять у відчай від того, що не можуть швидко вирішити свої проблеми в судах або органах, іноді використовуючи «специфічні» рішення. Хтось знайшов для рейдерства недобросовісного реєстратора, і інша сторона, не чекаючи рішення державного органу або суду, знаходить такого ж реєстратора, який перереєструє тим же незаконний спосіб.

Якщо бізнес хоче спати спокійно, проблеми потрібно вирішувати законним шляхом. Немає країн, де законний шлях вирішення подібних проблем займає 2-3 дні. Скрізь суди працюють не так швидко, як хотілося б людям і бізнесу.


« повернутися

gromada.org.ua

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь